Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta Czarnków
Bip - Strona główna

Dane podstawowe »

Miasto

Burmistrz

Raporty o stanie gminy

Rada Miasta Czarnków

Urząd Miasta

eUrząd

Prawo

Rejestr umów »

Zamówienia publiczne

Przetargi - nieruchomości miejskie

Ogłoszenia

Ogłoszenia w jednostkach »

Nabór na wolne stanowiska urzędnicze »

Nabór na stanowiska urzędnicze w jednostkach »

Finanse i mienie

Podatki i opłaty

Jednostki Organizacyjne

Organizacje pozarządowe

Petycje

Ponowne wykorzystywanie »

Nieodpłatna pomoc prawna »

Sprawy mieszkaniowe

Oświata

Stypendia

Ochrona środowiska

Zagospodarowanie przestrzenne

Oświadczenia majątkowe »

Wybory i spisy powszechne

Ławnicy »

walidacja css walidacja html
Strona główna » Jak załatwić sprawę w urzędzie » Uwierzytelnianie podpisów i kopii dokumentów

Jak załatwić sprawę w urzędzie: Uwierzytelnianie podpisów i kopii dokumentów

 

...

Urząd Miasta Czarnków
Pl. Wolności 6
64-700 Czarnków
tel.:67/255-25-00
faks 67/255-26-77
um@czarnkow.pl

KARTA USŁUGI

Nr 02/2012/ORS

Uwierzytelnianie podpisów
i kopii dokumentów

Data aktualizacji:
12
.08.2020

 

Gdzie załatwię sprawę?

Referat: ORS

Ewa Furman
tel. 67 253 02 26,
      67 255 25 00,
      67 255 22 26,
e–mail:
sekretariat@czarnkow.pl

Godziny pracy:
poniedziałek                        730 - 1800
wtorek, środa, czwartek         730 - 1530
piątek                                   730 - 1500

Informacje

Zgodnie z Prawem o notariacie urząd nie jest uprawniony do uwierzytelniania podpisów i kopii dokumentów.

Wyjątki, gdy urząd może dokonywać poświadczeń:

  • dla swoich wewnętrznych potrzeb lub prowadzonego w nim postępowania, oraz zgodności kopii dokumentów przez niego wytworzonych,
  • na podstawie przepisów szczególnych:

1) osoba nie mogąca pisać, lecz mogąca czytać, może złożyć oświadczenie woli w formie pisemnej, m.in. w ten sposób, że zamiast składającego oświadczenie woli podpisze się inna osoba, a jej podpis będzie poświadczony przez notariusza lub burmistrza z zaznaczeniem, że został złożony na życzenie niemogącego pisać, lecz mogącego czytać ( art. 79 kodeksu cywilnego),

2)  na wniosek osób zainteresowanych lub organu rentowego nieodpłatnie poświadcza się własnoręczność lub autentyczność podpisów na oświadczeniach (deklaracjach) i formularzach rentowych wymaganych do uzyskania lub pobierania rent z instytucji zagranicznych (art. 122 ust 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych),

3) na żądanie organu rentowego emeryt lub rencista albo osoba sprawująca nad nim faktyczną opiekę są zobowiązani do potwierdzenia własnoręcznym podpisem istnienia dalszego prawa do pobierania świadczeń określonych ustawą, własnoręczność podpisu tych osób potwierdzają nieodpłatnie właściwe organy administracji rządowej lub samorządu terytorialnego (art. 122 ust 2 ustawy z 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych),

4)  w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe własnoręczność podpisu świadka lub opiekuna prawnego może zostać potwierdzona m.in. przez organ gminy (§27 ust. 3 i §43 ust.3 rozporządzenia Rady Ministrów z 7 lutego 1983 r. w sprawie postępowania o świadczenia emerytalno-rentowe i zasad wypłaty tych świadczeń),

5)  za niepiśmiennych lub niemogących pisać może podpisać się na wekslu inna osoba, której podpis powinien być uwierzytelniony przez notariusza lub władzę gminną z zaznaczeniem, że osoba ta podpisała się na życzenie niepiśmiennego lub niemogącego pisać (art. 75 ustawy z 28 kwietnia 1936 r. Prawo wekslowe),

6)  uwierzytelnianie kopii dokumentów potwierdzających podleganie represjom oraz pisemnych oświadczeń świadków (§2 i3 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z 29 grudnia 1999 r. w sprawie wymaganych dokumentów i dowodów potwierdzających rodzaj represji i okres jej trwania oraz szczegółowego trybu postępowania przy składaniu i rozpatrywaniu wniosków o przyznanie świadczenia pieniężnego przysługującego osobom deportowanym do pracy przymusowej oraz osadzonym w obozach pracy przez III Rzeszę I Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich),

7) w postępowaniu podatkowym organ podatkowy zobowiązany jest wydać stronie postępowania podatkowego uwierzytelnione odpisy lub kopie dokumentów z akt sprawy (art. 178§ 3 ordynacji podatkowej),

8) organ administracji samorządowej uwierzytelnia na żądanie strony odpisy z akt sprawy administracyjnej (art. 73 kodeksu postępowania administracyjnego),

9)  poświadczanie kopii dokumentów znajdujących się w aktach urzędu dla potrzeb postępowania cywilnego lub postępowania o odtworzenie akt ( art. 250 i art. 722 §1 kodeksu postępowania cywilnego),

10)  poświadczanie kopii dokumentów mających stanowić dowód w postępowaniu przed Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (art. 46 ustawy z 15 grudnia 2000 r. o ochronie konkurencji i konsumentów),

11)  kierownik urzędu stanu cywilnego może uwierzytelnić fotokopię lub kserokopię odpisu aktu stanu cywilnego na podstawie oryginału odpisu aktu stanu cywilnego (§13 ust. 3 rozporządzenie ministra spraw wewnętrznych i administracji z 26 października 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich kontroli, przechowywania i zabezpieczania oraz wzorów aktów stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów).

Ile, gdzie i kiedy muszę zapłacić?

Za  poświadczenie własnoręczności podpisu pobiera się opłatę skarbową w wysokości 9 zł za każdy podpis, za poświadczenie zgodności duplikatów, odpisów, wyciągów, wypisów lub wpisów 5 zł za każdą pełna lub zaczętą stronicę.

Przykładowe zwolnienia z opłaty:

sprawy emerytalne, alimentacyjne, związane z zatrudnieniem, świadczeniami socjalnymi, nauką, szkolnictwem.

Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?

Sprawa załatwiana jest od ręki.

Tryb odwoławczy

Tryb odwoławczy nie przysługuje.

 

 

 

wstecz