Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta Czarnków
Bip - Strona główna

Dane podstawowe »

Miasto

Burmistrz

Raporty o stanie gminy

Rada Miasta Czarnków

Urząd Miasta

eUrząd

Prawo

Rejestr umów »

Zamówienia publiczne

Przetargi - nieruchomości miejskie

Ogłoszenia

Ogłoszenia w jednostkach »

Nabór na wolne stanowiska urzędnicze »

Nabór na stanowiska urzędnicze w jednostkach »

Finanse i mienie

Podatki i opłaty

Jednostki Organizacyjne

Organizacje pozarządowe

Petycje

Ponowne wykorzystywanie »

Nieodpłatna pomoc prawna »

Sprawy mieszkaniowe

Oświata

Stypendia

Ochrona środowiska

Zagospodarowanie przestrzenne

Oświadczenia majątkowe »

Wybory i spisy powszechne

Ławnicy »

walidacja css walidacja html

Jak załatwić sprawę w urzędzie: Wpisanie do ksiąg krajowych aktów urodzeń, małżeństw, zgonów które zdarzyły sie za granicą

 

...

Urząd Miasta Czarnków
Pl. Wolności 6
64-700 Czarnków
tel.:67/255-25-00
faks 67/255-26-77
um@czarnkow.pl

KARTA USŁUGI

Nr 01/2011/USC

Wpisanie do ksiąg krajowych zdarzeń stanu cywilnego lub aktów sporządzonych za granicą, dotyczy
 - aktów urodzeń, małżeństw, zgonu.

Data aktualizacji:
 23 wrzesnia
2020r

 

Gdzie załatwię sprawę?

Urząd Stanu Cywilnego,  parter, pokój nr 15

Krystyna Górzna
Katarzyna Jarosz  
tel. 0 67 253 02 00
fax. 0 67 255 26 77
e-mail usc@czarnkow.pl

Godziny otwarcia:
poniedziałek                         7:30 - 18:00  w czasie pandemii do 15.30
wtorek, środa, czwartek      7:30 - 15:30
piątek                                   7:30 - 15:00

Wpisu aktu można dokonać w wybranym urzędzie stanu cywilnego w Polsce. 

 

Kto załatwi sprawę?

 

 

 

 

       Akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do rejestru stanu cywilnego na wniosek osoby lub z urzędu. Transkrypcja zagranicznego aktu polega na wiernym przepisaniu jego treści, uwzględniając tyko te dane, które przewiduje prawo polskie. Natomiast akt, który nie zawiera wszystkich danych wymaganych przez prawo polskie, ma zmniejszoną moc dowodową. Taki akt przy transkrypcji, lub później,  może być uzupełniony lub sprostowany na wniosek strony. Wniosek o dostosowanie pisowni do pisowni polskiej skałda sie jednocześnie z wnioskiem o transkrypcję aktu.

Transkrypcja aktu zagranicznego to czynność materialno-techniczna dokonywana przez wybranego kierownika USC.

Nie można transkrybować aktu zagranicznego, który wywołuje wątpliwości co do jego autentyczności, zawiera poprawki, skrobania  jest zniszczony, nieczytelny. W razie konieczności kierownik może  żądać przedłożenienia klauzuli apostille. 

Nie jest również dopuszczalne, aby transkrybować ten sam akt dwukrotnie w na terenie tego samego kraju.

Transkrypcji można dokonać bez względu na to, czy osoba, której akt dotyczy, jest obywatelem polskim czy cudzoziemcem. Zagraniczny akt można wpisać bez względu na jego datę wystawienia i datę zdarzenia którego akt dotyczy. Prawo polskie nie przewiduje obowiązku wpisu aktu zagranicznego.   

 Co przygotować ?
  • Dokument wpisywany - akt urodzenia, akt małżeństwa, akt zgonu  (oryginał) sporządzony przez urząd stanu (zagraniczny), 
  • odpis wielojęzyczny wydany w kraju Unii Europejskiej (formularz A,B,C) nie podlega tłumaczeniu,
  • tłumaczenie dokumentu zagranicznego na język polski przez tłumacza przysięgłego, (oryginał)'
  • dowód osobisty wnioskodawcy (do wglądu), 
  • wniosek o transkrypcję (umiejscowienie ) aktu sporządzonego za granicą
Wnioskodawca może ustanowić pełnomocnika (pełnomocnictwo pisemne). Strona zamieszkała za granicą, jeśli nie ustanowiła pełnomocnika zamieszkałego w kraju jest obowiązana wskazać pełnomocnika do doręczeń w kraju. Pełnomocnictwo można również  złożyć we wniosku. Wnioskodawca winien pobrać i wypełnić stosowny wniosek. 

Ile, gdzie i kiedy muszę zapłacić?

Opłatę skarbową  w wysokości -

- 50 zł za wydanie odpisu zupełnego po wpisaniu aktu,

-  39 zł za wydanie odpisu zupełnego po odtworzerniu aktu, w przypadku konieczności uzupełnienia aktu lub sprostowania błędów  w dokumencie,

-  17 zł za korzystanie z pełnomocnictwa.   

  • można wpłacać przelewem na konto Urzędu Miasta Czarnków: PKO BP  22 1020 3903 0000 1402 0046 2747 i dołączyć do wniosku oryginał dowodu wpłaty,
  • gotówką lub przy pomocy karty płatniczej  w kasie Urzędu Miasta przed złożeniem podania. 

Gdzie mam złożyć przygotowane dokumenty?

Urząd Stanu Cywilnego, Plac Wolności 6, parter, pokój nr 15

Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?

W naszym urzędzie zwykle załatwienie sprawy trwa ok. 5 dni.

Co zrobi urząd?

Złożone dokumenty zostaną przeanalizowane pod względem kompletności, prawidłowości danych, oryginalności dokumentów.

Jeżeli wniosek będzie niekompletny, lub złożone dokumenty będą zawierały błędy wówczas wnioskodawca otrzyma wezwanie do uzupełnienia braków lub usunięcia błędów w wyznaczonym terminie.

Po analizie dokumentów Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego zarejestruje akt w Bazie Usług Stanu Cywilnego i w przypadku aktu małzeństwa i zgonu  zaktualizuje dane w rejestrze PESEL (zmiana stanu cywilnego, zmaina nazwiska, odnotuje zgon osoby). W przypadku zmiany nazwiska skutkiem będzie unieważnienie dowodu osobistego za cztery miesiące od wpisu). 

Transkrypcja aktu urodzenia dziecka nie skutkuje jednoczesnym nadaniem numeru PESEL.

Informacje dodatkowe

  • Akt stanu cywilnego sporządzony za granicą może być wpisany do polskich ksiąg stanu cywilnego na wniosek osoby zainteresowanej lub z urzędu.
  • Transkrypcja   zagranicznego aktu polega na wiernym przepisaniu jego treści, uwzględniając tyko te dane, które przewiduje prawo polskie. 
  • Akt, który nie zawiera wszystkich danych wymaganych przez prawo polskie, ma zmniejszoną moc dowodową. Taki akt może być uzupełniony lub sprostowany na wniosek zainteresowanej osoby.
  • Nie jest  dopuszczalne aby transkrybować ten sam akt dwukrotnie  na terenie naszego  kraju.
  • Transkrypcji można dokonać bez względu na to, czy osoba, której akt dotyczy, jest obywatelem polskim czy cudzoziemcem.
  • Zagraniczny akt można wpisać bez względu na jego datę wystawienia i datę zdarzenia którego akt dotyczy.
  • Prawo polskie nie przewiduje obowiązku wpisu aktu zagranicznego
  • Przy składaniu wniosku o wpisanie aktu urodzenia dziecka  muszą być obecni oboje rodzice.
  • Nie można transkrybować aktu zagranicznego, który wywołuje wątpliwości co do jego autentyczności, zawiera poprawki, skrobania  jest zniszczony, nieczytelny.

Podstawa prawna

  • Ustawa prawo o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2020, poz. 463 - tekst jednolity),
  • Ustawa z dnia 25 lutego 1964 r. Kodeks Rodzinny i Opiekuńczy (Dz. U. z  2019 poz. 2086 - tekst jednolity),
  • Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 października 1998 r. w sprawie zasad sporządzania aktów stanu cywilnego, sposobu prowadzenia ksiąg stanu cywilnego, ich odpisów, zaświadczeń i protokołów (Dz. U. Nr 136, poz. 884 z późn. zmianami),
  • Ustawa o opłacie skarbowej (Dz. U. 2019, poz. 1000

Tryb odwoławczy

Do Wojewody Wielkopolskiego w terminie 14 dni od  otrzymania odmowy,  za pośrednictwem Urzędu Stanu Cywilnego w Czarnkowie. 

 

  INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

Realizując wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO"),

Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Czarnkowie  pragnie przekazać Państwu informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r.  o zmianie imienia i nazwiska.

TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA

Administratorami Państwa danych są:

  1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru,
  2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 - odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska,
  3. W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w urzędzie stanu cywilnego administratorem jest Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Czarnkowie.

DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA

  1. Z administratorem - Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora, ul. Królewska 27, 00-950 Warszawa.
  2. Z administratorem - Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora, tj. ul. Stefana Batorego 5,  02-591 Warszawa.
  3. Z administratorem Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w Czarnkowie można się skontaktować poprzez adres e-mail:  um@czarnkow.pl, listownie Urząd Miasta Czarnków, pl. Wolności 6, 64-700 Czarnków przez elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na: miastoczarnkow/SkrytkaESP, telefonicznie: (67) 255 28 01.

DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH

Administrator - Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl , lub pisemnie na adres siedziby administratora tj. ul. Królewska 27, 00-950 Warszawa.

Administrator - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/ Pan skontaktować poprzez e-mail iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora tj. ul. Stefana Batorego 5, 02-591 Warszawa.

Z wyznaczonym przez administratora inspektorem ochrony danych w Urzędzie  Miasta Czarnków może się Pan/Pani skontaktować listownie na adres: Urząd Miasta Czarnków, Pl. Wolności 6 64-700 Czarnków przez elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na: miastoczarnkow/SkrytkaESP poprzez e-mail: iod@czarnkow.pl, telefonicznie:  (67) 255 28 01 (Biuro Obsługi Klienta) lub tel. bezpośredni (67) 255 36 01.

Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA

Pani/Pana dane mogą być  przetwarzane w celu:

  • sporządzenia aktu urodzenia dziecka,
  • sporządzenia aktu małżeństwa,
  • sporządzenia aktu zgonu,
  • przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa,
  • przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
  • przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia, 
  • przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko,
  • przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion,
  • przyjęcie zapewnień do zawarcia związku małżeńskiego,
  • wydania zaświadczenia o stanie cywilnym,
  • wydania odpisu aktu stanu cywilnego,
  • wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą,  
  • wydanie zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
  • wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia
  • o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego, 
  • wydanie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
  • sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego,
  • realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą,  
  • realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa  w art. 4 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
  • realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska,
  • dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie,
  • wydania dokumentów z akt zbiorowych migracji aktów do rejestru stany cywilnego,
  • wydania decyzji administracyjnej z zakresu rejestracji stanu cywilnego,
  • unieważnienia dowodu osobistego,
  • wymeldowania osoby zmarłej z miejsca zamieszkania,
  • zameldowania, nadania numeru PESEL i wydania zaświadczenia o nadanym nr PESEL,
  • aktualizacji rejestru PESEL,
  • wykonania fotokopii aktu stanu cywilnego,
  • sporządzenia testamentu, o którym mowa a art. 951 ustawy  Kodeks cywilny,
  • przesłania do Wojewody Wielkopolskiego  projektu wniosku o nadanie medalu za długoletnie pożycie małżeńskie, o którym mowa w art. 30 ustawy o orderach  i odznaczeniach. 

Podstawa prawna przetwarzania danych :

  • ustawa z dnia 28 listopada 2014r prawo o aktach stanu cywilnego, (tj. Dz.U. z 2018 r poz.2224 ze zm.),  
  • ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.),
  • art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia RODO.
  • ustawa z dnia 17 października 2008 roku o zmianie imienia i nazwiska (tj. Dz.U. 2016 r. poz. 10 ze zm.),

ODBIORCY DANYCH

Dane z rejestru stanu cywilnego udostępnia Kierownik urzędu stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty określone w ustawie - Prawo o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają podmioty, z którymi zawarta została umowa lub porozumienie na korzystanie z udostępnianych przez nie systemów informatycznych w zakresie przekazywania lub archiwizacji danych. Zakres przekazania danych tym odbiorcom ograniczony jest jednak wyłącznie do możliwości zapoznania się z tymi danymi w związku ze świadczeniem usług wsparcia technicznego i usuwaniem awarii. Odbiorców tych obowiązuje klauzula zachowania poufności pozyskanych w takich okolicznościach wszelkich danych, w tym danych osobowych, w Urzędzie Stanu Cywilnego w Czarnkowie jest to Technika IT,  ul. Toszecka 2, 44-100 Gliwice.

PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ

Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.

OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH

Na podstawie ustawy prawo o aktach stanu cywilnego akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres  100 lat - akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego ich dotyczące; 80 lat - akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego ich  dotyczące. Państwa dane pozyskane w związku z postępowaniem administracyjnym przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa tj. mi.in. ustawą z dnia 14 lipca 1983 roku o zasobie archiwalnym i archiwach (tj. Dz.U z 2019r poz. 553 ze zm., i rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011r w sprawie instrukcji kancelaryjnej. Dane w rejestrze PESEL są przechowywane bezterminowo.

PRAWA PODMIOTÓW DANYCH

Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci.

PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO

Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.

ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH

Pani / Pana dane do rejestru stanu cywilnego wprowadzane są przez  kierownika urzędu stanu cywilnego sporządzającego akt stanu cywilnego lub wprowadzającego do nich zmiany; -  kierownik urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwiska.

INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH

Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska.

Dokumenty do pobrania:
Pełnomocnictwo
(wprowadził: Natalia Burdajewicz 2015-02-03 08:45:17)
rozmiar pliku: 40.4Kb
Wniosek o wpisanie do księgi małżeństw
(wprowadził: Natalia Burdajewicz 2015-02-03 08:45:02)
rozmiar pliku: 41.6Kb
Wniosek o wpisanie do księgi urodzeń
(wprowadził: Natalia Burdajewicz 2015-02-03 08:44:32)
rozmiar pliku: 39.2Kb
Wniosek o wpisanie do księgi zgonów
(wprowadził: Natalia Burdajewicz 2015-02-03 08:44:17)
rozmiar pliku: 44.8Kb
pobierz darmowo: Adobe Reader | Open Office

wstecz