Urząd Miasta Czarnków Pl. Wolności 6 64-700 Czarnków tel.:67/255-25-00 faks 67/255-26-77 um@czarnkow.pl
|
KARTA USŁUGI
|
Nr 02/2011/USC
|
Wpisanie wyroku rozwodowego orzeczonego poza granicami RP (dotyczy państw spoza UE)
|
Data aktualizacji: 23 września 2020r
|
Gdzie załatwię sprawę?
|
Urząd Stanu Cywilnego, parter, pokój nr 15
Krystyna Górzna Katarzyna Jarosz tel. 0 67 253 02 00 fax. 0 67 255 26 77 e-mail usc@czarnkow.pl
Godziny otwarcia: poniedziałek 7:30 - 18:00 w czasie trwania pandemii do 15:30 wtorek, środa, czwartek 7:30 - 15:30 piątek 7:30 - 15:00
Z wnioskiem o wpisanie zagranicznego wyroku rozwodowego orzeczonego poza granicami RP należy wystąpić do Urzędu Stanu Cywilnego w Czarnkowie, jeżeli w tym urzędzie zawarło związek małżeński lub tutaj został sporządzony akt małżeństwa.
|
Co przygotować?
|
· Oryginał wyroku rozwodowego państwa nie należącego do Unii Europejskiej, jeżeli wyrok zapadł po 01 lipca 2009 roku, wraz z tłumaczeniem przysięgłym.
· Dokument potwierdzający prawomocność, chyba, że wynika ona z treści orzeczenia.
· W przypadku wyroku zaocznego dokument stwierdzający, że wezwanie zostało należycie doręczone stronie pozwanej z tłumaczeniem przysięgłym.
· Wniosek o wpisanie zagranicznego wyroku rozwodowego orzeczonego poza granicami RP (nie dotyczy krajów UE) , można wypełnić w urzędzie.
· Dokument stwierdzający tożsamość - ważny dowód osobisty lub paszport.
|
Ile, gdzie i kiedy muszę zapłacić?
|
Opłatę skarbową
- 11,00 zł - za wpisanie orzeczenia,
- 17 zł za pełnomocnictwo (z opłaty za pełnomocnictwo zwolnieni są wstępni, zstępni, współmałżonek, rodzeństwo)
można wpłacać:
- przelewem na konto Urzędu Miasta Czarnków:
PKO BP 22 1020 3903 0000 1402 0046 274 i dołączyć do wniosku oryginał dowodu wpłaty,
- gotówką lub przy pomocy karty płatniczej w kasie Urzędu Miasta przed złożeniem wniosku.
|
Gdzie mam złożyć przygotowane dokumenty?
|
Urząd Stanu Cywilnego, parter, pokój nr 15 .
|
Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?
|
Zgodnie z ustawą 30 dni. W naszym urzędzie zwykle załatwienie sprawy trwa 5 dni.
|
Co zrobi urząd?
|
Złożone dokumenty zostaną przeanalizowane pod względem kompletności, prawidłowości danych, oryginalności dokumentów.
Jeżeli wniosek będzie niekompletny, lub złożone dokumenty będą zawierały błędy wówczas wnioskodawca otrzyma wezwanie do uzupełnienia braków lub usunięcia błędów w wyznaczonym terminie.
Po analizie dokumentów Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego odnotuje w akcie małżeństwa wzmiankę dodatkową o rozwiązaniu małżeństwa.
Odpis skrócony aktu małżeństwa z adnotacją o rozwodzie jest wydawany na wniosek upoważnionej osoby .
|
Informacje dodatkowe
|
Sprawę może załatwić:
- Osoba, której dotyczy orzeczony rozwód.
- Można ustanowić pełnomocnika - pełnomocnictwo pisemne.
- Strona zamieszkała za granicą, jeśli nie ustanowiła pełnomocnika zamieszkałego w kraju jest obowiązana wskazać pełnomocnika do doręczeń w kraju.
Z wnioskiem o wpisanie zagranicznego wyroku rozwodowego orzeczonego poza granicami RP należy wystąpić do urzędu stanu cywilnego miejsca zawarcia małżeństwa, miejsca sporządzenia aktu małżeństwa.
Wyrok rozwodowy, który zapadł po 1 lipca 2009 r. za granicą (nie dotyczy państw unii europejskiej) jest skuteczny na obszarze RP i podlega uznaniu z mocy prawa oraz wpisaniu w urzędzie stanu cywilnego właściwym ze względu na miejsce sporządzenia aktu małżeństwa.
Zgodnie z art. 1146 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego, orzeczenie nie podlega uznaniu, jeżeli:
- nie jest prawomocne w państwie, w którym zostało wydane;
- zapadło w sprawie należącej do wyłącznej jurysdykcji sądów polskich;
- pozwanemu, który nie wdał się w spór co do istoty sprawy, nie doręczono należycie i w czasie umożliwiającym podjęcie obrony pisma wszczynającego postępowanie;
- strona w toku postępowania była pozbawiona możności obrony;
- sprawa o to samo roszczenie między tymi samymi stronami zawisła w Rzeczypospolitej Polskiej wcześniej niż przed sądem państwa obcego;
- jest sprzeczne z wcześniej wydanym prawomocnym orzeczeniem sądu polskiego albo wcześniej wydanym prawomocnym orzeczeniem sądu państwa obcego, spełniającym przesłanki jego uznania w Rzeczypospolitej Polskiej, zapadłymi w sprawie o to samo roszczenie między tymi samymi stronami; uznanie byłoby sprzeczne z podstawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej (klauzula porządku publicznego).
|
Podstawa prawna
|
- Umowy międzynarodowe o obrocie cywilno-prawnym.
- Ustawa z dnia 17.11.1964 r. Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2020 poz.463)
- Ustawa prawo o aktach stanu cywilnego (tj.Dz.U.2020, poz. 463 )
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j.Dz. U. z 2018 poz.2096)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 1000).
|
Tryb odwoławczy
|
Od odmowyie dokonania wpisu służy odwołanie do Wojewody Wielkopolskiego, za pośrednictwem Kierownika Urzędu Stanu Cywilnego w Czarnkowie, w terminie 14 dni od otrzymania.
|
|
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
Realizując wymogi rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO"),
Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Czarnkowie pragnie przekazać Państwu informacje na temat przetwarzania Państwa danych osobowych w związku z ustawą z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego i ustawą z dnia 17 października 2008 r. o zmianie imienia i nazwiska.
TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA
Administratorami Państwa danych są:
- Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru,
- Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 - odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie rejestracji stanu cywilnego oraz zmiany imienia i nazwiska,
- W zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych w urzędzie stanu cywilnego administratorem jest Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego w Czarnkowie.
DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA
- Z administratorem - Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres email iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora, ul. Królewska 27, 00-950 Warszawa.
- Z administratorem - Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora, tj. ul. Stefana Batorego 5, 02-591 Warszawa.
- Z administratorem Kierownikiem Urzędu Stanu Cywilnego w Czarnkowie można się skontaktować poprzez adres e-mail: um@czarnkow.pl, listownie Urząd Miasta Czarnków, pl. Wolności 6, 64-700 Czarnków przez elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na: miastoczarnkow/SkrytkaESP, telefonicznie: (67) 255 28 01.
DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH
Administrator - Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl , lub pisemnie na adres siedziby administratora tj. ul. Królewska 27, 00-950 Warszawa.
Administrator - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/ Pan skontaktować poprzez e-mail iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora tj. ul. Stefana Batorego 5, 02-591 Warszawa.
Z wyznaczonym przez administratora inspektorem ochrony danych w Urzędzie Miasta Czarnków może się Pan/Pani skontaktować listownie na adres: Urząd Miasta Czarnków, Pl. Wolności 6 64-700 Czarnków przez elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na: miastoczarnkow/SkrytkaESP poprzez e-mail: iod@czarnkow.pl, telefonicznie: (67) 255 28 01 (Biuro Obsługi Klienta) lub tel. bezpośredni (67) 255 36 01.
Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA
Pani/Pana dane mogą być przetwarzane w celu:
- sporządzenia aktu urodzenia dziecka,
- sporządzenia aktu małżeństwa,
- sporządzenia aktu zgonu,
- przyjęcia oświadczeń o uznaniu ojcostwa i realizacji wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego uznanie ojcostwa,
- przyjęcia oświadczenia rozwiedzionego małżonka o powrocie do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa,
- przyjęcia oświadczeń o nazwisku pierwszego dziecka małżonków przy sporządzaniu aktu urodzenia,
- przyjęcia oświadczeń małżonków, że dziecko jednego z małżonków będzie nosiło takie samo nazwisko, jakie nosi albo nosiłoby ich wspólne dziecko,
- przyjęcia oświadczeń o zmianie imienia lub imion,
- przyjęcie zapewnień do zawarcia związku małżeńskiego,
- wydania zaświadczenia o stanie cywilnym,
- wydania odpisu aktu stanu cywilnego,
- wydania zaświadczenia do zawarcia małżeństwa za granicą,
- wydanie zaświadczenia stwierdzającego brak okoliczności wyłączających zawarcie małżeństwa
- wydania zaświadczenia o zaginięciu lub zniszczeniu ksiąg stanu cywilnego/wydania zaświadczenia
- o nieposiadaniu księgi stanu cywilnego,
- wydanie zaświadczenia o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby,
- sprostowania, uzupełnienia, unieważnienia aktu stanu cywilnego,
- realizacji wniosku o sporządzenie polskiego aktu stanu cywilnego na podstawie zagranicznego dokumentu stanu cywilnego lub innych dokumentów potwierdzających urodzenie/małżeństwo/zgon za granicą,
- realizacji wniosku o zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem terminu, o którym mowa w art. 4 ustawy Kodeks rodzinny i opiekuńczy,
- realizacji wniosku o zmianę imienia lub nazwiska,
- dołączenia do aktu stanu cywilnego wzmianki dodatkowej lub zamieszczenia przypisku przy akcie,
- wydania dokumentów z akt zbiorowych migracji aktów do rejestru stany cywilnego,
- wydania decyzji administracyjnej z zakresu rejestracji stanu cywilnego,
- unieważnienia dowodu osobistego,
- wymeldowania osoby zmarłej z miejsca zamieszkania,
- zameldowania, nadania numeru PESEL i wydania zaświadczenia o nadanym nr PESEL,
- aktualizacji rejestru PESEL,
- wykonania fotokopii aktu stanu cywilnego,
- sporządzenia testamentu, o którym mowa a art. 951 ustawy Kodeks cywilny,
- przesłania do Wojewody Wielkopolskiego projektu wniosku o nadanie medalu za długoletnie pożycie małżeńskie, o którym mowa w art. 30 ustawy o orderach i odznaczeniach.
Podstawa prawna przetwarzania danych:
- ustawa z dnia 28 listopada 2014r prawo o aktach stanu cywilnego, (tj. Dz.U. z 2018 r poz.2224 ze zm.),
- ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku – Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.),
- art. 6 ust. 1 lit. c) rozporządzenia RODO.
- ustawa z dnia 17 października 2008 roku o zmianie imienia i nazwiska (tj. Dz.U. 2016 r. poz. 10 ze zm.),
ODBIORCY DANYCH
Dane z rejestru stanu cywilnego udostępnia Kierownik urzędu stanu cywilnego wydając uprawnionym podmiotom dokumenty określone w ustawie - Prawo o aktach stanu cywilnego. Dostęp do danych mają podmioty, z którymi zawarta została umowa lub porozumienie na korzystanie z udostępnianych przez nie systemów informatycznych w zakresie przekazywania lub archiwizacji danych. Zakres przekazania danych tym odbiorcom ograniczony jest jednak wyłącznie do możliwości zapoznania się z tymi danymi w związku ze świadczeniem usług wsparcia technicznego i usuwaniem awarii. Odbiorców tych obowiązuje klauzula zachowania poufności pozyskanych w takich okolicznościach wszelkich danych, w tym danych osobowych, w Urzędzie Stanu Cywilnego w Czarnkowie jest to Technika IT, ul. Toszecka 2, 44-100 Gliwice.
PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ
Dane dotyczące urodzeń, małżeństw i zgonów mogą być przekazywane do państw trzecich na podstawie umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska.
OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH
Na podstawie ustawy prawo o aktach stanu cywilnego akty stanu cywilnego oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego kierownik urzędu stanu cywilnego przechowuje przez okres 100 lat - akty urodzenia oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego ich dotyczące; 80 lat - akty małżeństwa, akty zgonu oraz akta zbiorowe rejestracji stanu cywilnego ich dotyczące. Państwa dane pozyskane w związku z postępowaniem administracyjnym przechowywane będą w czasie określonym przepisami prawa tj. mi.in. ustawą z dnia 14 lipca 1983 roku o zasobie archiwalnym i archiwach (tj. Dz.U z 2019r poz. 553 ze zm., i rozporządzeniem Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 stycznia 2011r w sprawie instrukcji kancelaryjnej. Dane w rejestrze PESEL są przechowywane bezterminowo.
PRAWA PODMIOTÓW DANYCH
Przysługuje Pani/Panu prawo dostępu do Pani/Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci.
PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO
Przysługuje Pani/Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH
Pani / Pana dane do rejestru stanu cywilnego wprowadzane są przez kierownika urzędu stanu cywilnego sporządzającego akt stanu cywilnego lub wprowadzającego do nich zmiany; - kierownik urzędu stanu cywilnego wydający decyzję o zmianie imienia lub nazwiska.
INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH
Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego oraz ustawy o zmianie imienia i nazwiska.