Urząd Miasta: Kodeks etyczny pracownika
Szanowni Klienci
W Urzędzie Miasta Czarnków obowiązuje Kodeks Etyki pracowników, który ustanawia wymagania oczekiwane od urzędników. Takich postawy mają Państwo prawo od nas wymagać i mamy nadzieję, że nie spotka Państwa zawód.
Kodeks Etyki jest zbiorem zasad i wartości etycznych wyznaczających standardy postępowania pracowników Urzędu Miasta Czarnków, zwanego dalej Urzędem podczas wykonywania obowiązków służbowych i tym samym realizacji interesu publicznego.
Kodeks Etyki obowiązuje wszystkich pracowników, a także praktykantów i stażystów oraz osoby zatrudnione w urzędzie na podstawie umów cywilnoprawnych.
Kodeks Etyki pracowników Urzędu Miasta Czarnków
(opracowano na podstawie zarządzenia Burmistrza Miasta Czarnków nr 176/2012 z dnia 1 października 2012r)
Zasady postępowania pracowników Urzędu Miasta Czarnków:
- Pracownik urzędu działa zgodnie z zasadą praworządności tj. działa na podstawie i w granicach prawa oraz dokłada wszelkich starań, aby jego postępowanie podczas wykonywania obowiązków służbowych było jasne i zrozumiałe dla klientów.
- Pracownik urzędu szanuje prawo obywateli do informacji, jednocześnie zna i stosuje zasady ochrony danych osobowych i informacji niejawnych.
- W kontaktach z klientem pracownik urzędu zachowuje się uprzejmie i pozostaje dostępny. Odpowiadając na pytania klientów wyrażone ustanie lub pisemnie, pracownik urzędu stara się być jak najbardziej pomocny, odpowiada na pytania jak najbardziej wyczerpująco i dokładnie. Jeżeli pracownik nie jest właściwy w danej sprawie, kieruje klienta do urzędnika właściwego.
- Pracownik w sprawach służbowych oraz związanych z pracą urzędu wyraża swoje opinie w sposób powściągliwy, niebudzący zastrzeżeń, unikając tym samym stwierdzeń budzących wątpliwości i naruszających powszechnie akceptowane zasady dobrego zachowania.
- Pracownik urzędu odnosi się z szacunkiem do swoich przełożonych oraz współpracowników, jednocześnie starając się zapobiegać sytuacjom konfliktowym.
- Pracownik urzędu dba o kulturę osobistą oraz schludny i estetyczny wygląd, szczególnie
w miejscu wykonywania obowiązków służbowych.
- Pracownik urzędu pamiętając o swoim wpływie zarówno na wizerunek urzędu, jak i całej administracji samorządowej doskonali i w miarę możliwości rozwija swoje kompetencje zawodowe i umiejętności niezbędne do rzetelnego i profesjonalnego wykonania powierzonych mu zadań publicznych.
- Pracownik urzędu nie przyjmuje żadnych korzyści materialnych lub osobistych ani obietnic takich korzyści od uczestników prowadzonych spraw ani od innych osób zainteresowanych rozstrzygnięciem danej sprawy.
- Pracownik urzędu równo traktuje wszystkich klientów. Osoby znajdujące się w takiej samej sytuacji traktuje w porównywalny sposób.
- Pracownik urzędu działa bezstronnie i niezależnie, nie ulega naciskom i nie faworyzuje nikogo np. ze względu na pokrewieństwo, powinowactwo, inne przyczyny osobiste.
- Pracownik urzędu nie podejmuje działań, które mogłyby kolidować z obowiązkami służbowymi lub wywoływać podejrzenie o stronniczość, interesowność lub korupcję.
- Pracownik urzędu nie wykorzystuje w celach prywatnych informacji, które pozyskał w trakcie wykonywania obowiązków służbowych.
- Pracownik urzędu nie używa służbowej skrzynki poczty elektronicznej do załatwiania prywatnych spraw oraz nie powołuje się na zajmowane stanowisko w sytuacjach nieoficjalnych i niezwiązanych z wykonywaniem służbowych obowiązków.
- Pracownik urzędu nie wykorzystuje stanowiska służbowego do załatwiania swoich interesów prywatnych bądź interesów osób trzecich bezpośrednio nie związanych ze sprawą.
- Pracownik urzędu wystrzega się promowania jakiejkolwiek grupy interesów, nie demonstruje zażyłości z osobami publicznymi, nie powołuje się na znajomość z takimi osobami.
- Pracownik urzędu nie rozpowszechnia informacji posiadanych z uwagi na zajmowane stanowisko, dementuje informacje nieprawdziwe, szkodzące opinii urzędu i jego pracownikom.
Sposób postępowania w przypadku naruszenia Kodeksu Etyki
- W przypadku zaobserwowania sytuacji mogącej świadczyć o wystąpieniu incydentu naruszenia postanowień Kodeksu Etyki, pracownik urzędu powinien zgłosić swoje wątpliwości do bezpośredniego przełożonego.
- Osoba przyjmująca zgłoszenie powinna zagwarantować anonimowość osobie zgłaszającej oraz dokonać oceny zgłoszenia.
- Po dokonaniu oceny zgłoszenia, w przypadku stwierdzenia jego zasadności podejmowane są stosowne kroki wobec osoby, która dopuściła się naruszenia postanowień niniejszego kodeksu.
wstecz