Urząd Miasta Czarnków Pl. Wolności 6 64-700 Czarnków tel.:67/255-25-00 faks 67/255-26-77 um@czarnkow.pl
|
KARTA USŁUGI
|
Nr 01/2011/OB{ref}
|
Udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi
|
Data aktualizacji: 14.09.2020r
|
Gdzie załatwię sprawę?
|
Referat Obywatelski - Ewidencja Ludności, parter, pokój nr 15 Ewa Miler tel. 067 253 02 08 e-mail ewidencja@czarnkow.pl Godziny: poniedziałek 730 - 1800 w czasie pandemii do 1530 wtorek, środa, czwartek 730 - 1530 piątek 730 - 1500
|
Co przygotować?
|
- Wypełniony formularz wniosku,
- Wykazanie interesu prawnego do pozyskania danych/dokumentacji związanej z dowodem osobistym znajdującej się w posiadaniu tut. organu gminy (dołączenie do wniosku kserokopii dokumentów świadczących o interesie prawnym w pozyskaniu danych/dokumentacji - oryginały do wglądu),
- Uwiarygodnienie interesu faktycznego, w przypadku niewykazania interesu prawnego w otrzymaniu danych/dokumentacji,
- Dowód dokonania opłaty.
Formularze wniosku dostępne są:
- w Biurze Obsługi Klienta – parter,
- w Ewidencji Ludności, parter, pok. 15
- oraz poniżej pod kartą usług
|
Ile, gdzie i kiedy muszę zapłacić?
|
- Opłata za udostępnienie jednostkowych danych (dane dotyczące jednego dokumentu lub dane dotyczące jednej osoby) zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych lub za udostępnienie dokumentacji związanej z jednym dowodem osobistym wynosi 31,- zł.
- Opłatę tę wnosi się na rachunek bankowy organu udostępniającego dane tj. na konto Urzędu Miasta Czarnków: PKO BP 22 1020 3903 0000 1402 0046 2747 z zaznaczeniem „opłata za udzielenie informacji o danych osobowych”. Opłata ta stanowi dochód budżetu państwa. W urzędzie należy przedłożyć oryginał dowodu wpłaty, gotówką w kasie Urzędu Miasta przed złożeniem wniosku
Składający wniosek lub pełnomocnictwo jest zobowiązany dołączyć dowód zapłaty albo uwierzytelnioną kopię zapłaty nie później niż w ciągu 3 dni od chwili powstania obowiązku jej zapłaty, tzn. od dnia złożenia wniosku lub dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa
W przypadku załatwiania sprawy przez pełnomocnika - opłata skarbowa w wys.17,- zł za pełnomocnictwo,
- można wpłacać przelewem na konto Urzędu Miasta Czarnków:
PKO BP 22 1020 3903 0000 1402 0046 2747 i przedłożyć w urzędzie oryginał dowodu wpłaty,
- gotówką lub kartą płatniczą w kasie Urzędu Miasta przed złożeniem wniosku
Uwaga: nie podlega opłacie skarbowej czynność złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu lub rodzeństwu.
|
Gdzie mam złożyć przygotowane dokumenty?
|
Ewidencja Ludności, Plac Wolności 6, parter, pokój nr 15
|
Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?
|
Do 7 dni od daty wpływu wniosku.
|
Co zrobi urząd?
|
Urząd przyjmie wniosek, przeprowadzi postępowanie wyjaśniające, udzieli odpowiedzi.
|
Informacje dodatkowe
|
Udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych uzyskuje się po złożeniu wypełnionego formularza wniosku lub po przesłaniu zapytania o informację o danych z ww. rejestru drogą korespondencyjną lub w formie dokumentu elektronicznego, na zasadach określonych w ustawie z 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne - w terminie do 7 dni od daty wpływu wniosku.
Wnosząc o udostępnienie danych z ww. rejestru /dokumentacji związanej z dowodem osobistym, należy wykazać interes prawny żądania udostępnienia danych/dokumentacji związanej z dowodem osobistym (wskazanie przepisu prawa materialnego, na podstawie którego wnioskodawca jest uprawniony do żądania udostępnienia wskazanych przez siebie danych/dokumentacji z ww. rejestru lub załączyć dokumenty potwierdzając ten interes. Przykładowe sytuacje wskazujące na posiadanie interesu prawnego to: wezwanie sądowe lub komornicze do podania określonych danych w związku z prowadzonym postępowaniem sądowym lub komorniczym, prowadzone postępowanie w sprawie o sfałszowanie dokumentu tożsamości, postępowanie egzekucyjne) lub przy niemożności wykazania interesu prawnego - wykazanie interesu faktycznego w otrzymaniu danych z ww. rejestru/ udostępnienia dokumentacji, a także należy wskazać informacje o osobie czy dokumencie tożsamości, umożliwiające wyszukanie w ww. rejestrze, a ponadto należy wskazać jakie dane/dokumentacja mają być udostępnione.
Odmowa udostępnienia danych z ww. rejestru następuje w drodze decyzji administracyjnej
|
Podstawa prawna
|
- Ustawa z 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 391 ze zm.),
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 21.11.2111 r. w sprawie opłat za udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych i dokumentacji związanej z dowodami osobistymi (t.j. Dz.U. z 2016r. Nr 195, poz. 319),
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7.10.2011 r. w sprawie określenia wzorów wniosków o udostępnienie danych z Rejestru Dowodów Osobistych oraz dokumentacji związanej z dowodami osobistymi (t.j. Dz.U. z 2011 r., poz. 1604 ze zm.),
- Ustawa z 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dz.U. z2020 r., poz.256.).
- Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych (jednolity tekst: Dz.U. z 2016 r., poz. 922 ze zm.).
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (Dz.U. z 2016r., poz. 1827).
|
Tryb odwoławczy
|
W przypadku decyzji odmownej przysługuje wniesienie odwołania do Wojewody Wielkopolskiego za paśrednictwem Burmistrza Miasta Czarnków, w terminie 14 dni od dnia otrzymania.
|
|
Obowiązek informacyjny
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych)
TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA
Administratorami są:
1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru.
2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 - odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie oraz personalizację dowodów osobistych.
3. Burmistrz Miasta Czarnków, mający siedzibę w Czarnkowie (64-700), Plac Wolności 6 - w zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ wydający dowód osobisty.
DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA
Z administratorem - Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem - Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Burmistrzem Miasta Czarnków można się skontaktować poprzez adres e-mail:um@czarnkow.pl lub pisemnie na adres: Plac Wolności 6, 64-700 Czarnków.
DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH
Administrator - Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
Administrator - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Burmistrz Miasta Czarnków - wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@czarnkow.pl lub pisemnie na adres: Plac Wolności 6, 64-700 Czarnków.
Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA
Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu:
- wydania Pani / Panu dowodu osobistego.
- unieważnienia Pani / Pana dowodu osobistego z powodu:
- zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,
- zmiany danych zawartych w dowodzie,
- upływu terminu ważności dowodu,
- utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu.
- uzyskania przez Panią / Pana zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych.
Pani / Pana dane będą przetwarzane przez Burmistrza Miasta Czarnków w celu:
- wydania Pani / Panu dowodu osobistego.
- unieważnienia Pani / Pana dowodu osobistego z powodu:
- zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,
- zmiany danych zawartych w dowodzie,
- upływu terminu ważności dowodu,
- utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu,
- zmiany wizerunku twarzy,
- braku warstwy elektronicznej
- uzyskania przez Panią / Pana zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych.
- Ustalenia przez Panią/Pana, jako posiadacza dowodu osobistego, kodów dla każdego z certyfikatów tj.:
- certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację i uwierzytelnienie,
- certyfikatu podpisu osobistego wraz z danymi do składania podpisu,
- Zmiany wcześniej ustalonych kodów dla każdego z certyfikatów, o których mowa powyżej,
- Odblokowania certyfikatu przy użyciu kodu odblokowującego, który wydany został przy odbiorze dowodu osobistego, w przypadku zablokowania kodu dla certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikatu podpisu osobistego,
- Przekazania Pani/Panu zabezpieczonego dokumentu z kodem PUK przy odbiorze dowodu osobistego w siedzibie organu gminy lub w każdym czasie po odbiorze dowodu osobistego,
- Przywrócenia możliwości korzystania z certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub podpisu osobistego w siedzibie organu dowolnej gminy w przypadku utraty kodu PUK,
- Zgłoszeni4e przez Panią/Pana zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.
Pani / Pana dane będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy o dowodach osobistych, ustawy z dnia 14 czerwca 1060r.-Kodeks postępowania adminstracyjnego, ustawy z dnia 14 lipca 1983r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
DBIORCY DANYCH
W celu sporządzenia dowodu osobistego Pani / Pana dane osobowe będą przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA.
Ponadto dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami ustawy o dowodach osobistych następującym podmiotom:
- organom prokuratury,
- organom Policji,
- Komendantowi Głównemu Straży Granicznej
- Komendantowi Straży Marszałkowskiej,
- Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
- Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego,
- organom Krajowej Administracji Skarbowej
- Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej,
- Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
- Szefowi Agencji Wywiadu,
- Szefowi Centralnego Biuru Antykorupcyjnemu,
- Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych
- ministrowi właściwemu ds. finansów publicznych
- Ministrowi Sprawiedliwości
- organom informacji finansowej
- innym podmiotom, jeżeli wykażą interes prawny w otrzymaniu danych.
Odbiorcami danych przetwarzanych przez Burmistrza Miasta Czarnków są również:
- Technika IT Sp. z o.o. (ul. Toszewska 2, 44-100 Gliwice) w zakresie niezbędnym do serwisowania systemu PB_Ewid_2.
- Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy.
PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ
Pani / Pana dane dotyczące utraconego dowodu osobistego (skradzionego lub zagubionego) będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen II na podstawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym. Dane będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji.
OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH
Dane w Rejestrze Dowodów Osobistych będą przetwarzane bezterminowo.
Dane będą przechowywane przez Burmistrza Miasta Czarnków przez 10 lat, przy czym dokumentacja dotycząca dowodów osobistych wydanych w okresie do 1979r. (włącznie) – bezterminowo, a wydanych w okresie od 1980 do 2010 – przez 50 lat.
Dokumentacja związania z udostępnianiem danych i wydawaniem zaświadczeń dot. wydanych dowodów osobistych będzie przechowywana przez 5 lat.
PRAWA PODMIOTÓW DANYCH
Przysługuje Pani / Panu prawo dostępu do Pani / Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci.
PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO
Przysługuje Pani / Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH
Pani / Pana dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy:- organ gminy, który wydaje lub unieważnia dowód osobisty,
- ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który personalizuje dowód osobisty.
INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH
Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy o dowodach osobistych.
Osoba, która uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego, zatrzymuje bez podstawy prawnej cudzy dowód osobisty lub nie zwraca dowodu osobistego w razie utraty obywatelstwa polskiego, podlega karze grzywny.