Urząd Miasta Czarnków Pl. Wolności 6 64-700 Czarnków tel.:67/255-25-00 faks 67/255-26-77 um@czarnkow.pl
|
KARTA USŁUGI
|
OR.0143.7.2012
|
Podatek od środków transportowych
|
Data aktualizacji: 28.09.2020r.
|
Gdzie załatwię sprawę?
|
Referat Finansowy, II piętro, pokój 218 Stanowisko ds podatków i opłat lokalnych, tel. 67 253 02 02, podatek2@czarnkow.pl
Godziny pracy: poniedziałek 7:30- 15:30 wtorek, środa, czwartek 7:30- 15:30 piątek 7:30- 15:30
|
Co przygotować?
|
Osoby fizyczne i osoby prawne będące właścicielami środków transportowych są zobowiązane do złożenia:
1) deklaracji na podatek od środków transportowych sporządzonej na formularzu według obowiązującego wzoru DT-1 oraz załącznika do deklaracji DT-1/A w terminie do 15 lutego danego roku podatkowego lub w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego,
2) korekty deklaracji na ww. formularzach, w terminie 14 dni od zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie, wygaśnięcie obowiązku podatkowego lub zmianę miejsca zamieszkania (siedziby).
W przypadku nabycia, zbycia lub wyrejestrowania pojazdu należy okazać do wglądu umowę kupna- sprzedaży, fakturę, rachunek, decyzję o wyrejestrowaniu pojazdu bądź decyzję o czasowym wyrejestrowaniu pojazdu.
Wzory dostępne są poniżej.
Druki można również otrzymać:
· w Biurze Obsługi Klienta – parter Urzędu Miasta Czarnków,
· w Referacie Finansowym, stanowisko ds. podatków i opłat lokalnych, II piętro, pok. 218,
|
Ile, gdzie i kiedy muszę zapłacić?
|
Stawki podatku od środków transportowych na 2020 rok są ujęte w załączniku do uchwały Rady Miasta Czarnków nr XIV/115/2019 z dnia 30 października 2019 roku.
Zapłaty podatku można dokonać w kasie Urzędu Miasta Czarnków (bez prowizji).
Kasy urzędu znajdują się na parterze i czynne są w godzinach: poniedziałek 8:00-14:30 wtorek-czwartek 8:00-14:30 piątek 8:00-14:00
Istnieje również możliwość zapłaty podatku na indywidualny rachunek bankowy przypisany i dostarczony danemu podatnikowi przez organ podatkowy.
Podatek płatny jest bez wezwania na podstawie złożonej deklaracji w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminach do dnia 15 lutego i 15 września każdego roku.
Jeżeli obowiązek podatkowy powstał:
1) po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie:
· w ciągu 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego - I rata,
· do dnia 15 września danego roku - II rata;
2) od dnia 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.
Niezapłacony w terminie podatek wraz z odsetkami za zwłokę podlega ściągnięciu w drodze egzekucji administracyjnej.
|
Gdzie mam złożyć przygotowane dokumenty?
|
Deklaracje można złożyć w Biurze Obsługi Klienta- parter Urzędu Miasta lub w Referacie Finansowym, stanowisko ds podatków i opłat lokalnych, II piętro, pok. 218.
|
Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?
|
Przeprowadzenie postępowania w sprawie wydania decyzji określającej lub w sprawie zastosowania ulgi podatkowej następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej- nie później niż w ciągu 2 miesięcy. Dokonanie wymiaru podatku na podstawie złożonej deklaracji następuje zwykle od ręki.
|
Co zrobi urząd?
|
Pracownik ds. podatków i opłat lokalnych dokonuje sprawdzenia przedłożonych dokumentów pod względem formalnym i rachunkowym. Zgodnie z art. 274 § 1 Ordynacji podatkowej w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki lub że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień: koryguje deklarację (gdy wysokość zobowiązania/nadpłaty nie przekracza 5000 zł) lub zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie.
W przypadku niezłożenia deklaracji na podatek od środków transportowych tut. organ podatkowy wzywa podatnika do złożenia deklaracji lub do złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji na podatek od środków transportowych.
Niedopełnienie obowiązku przedłożenia deklaracji może skutkować pociągnięciem podatnika do odpowiedzialności karnej skarbowej.
Niewywiązanie się podatnika z obowiązku przedłożenia deklaracji powoduje wszczęcie postępowania w sprawie wydania decyzji określającej wysokość zobowiązania. W trakcie toczącego się postępowania Burmistrz Miasta Czarnków wyznacza podatnikowi 7- dniowy termin do zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym. Postępowanie kończy się wydaniem decyzji określającej wysokość zobowiązania podatkowego.
|
Informacje dodatkowe
|
Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży na osobach fizycznych i osobach prawnych będących właścicielami środków transportowych. Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.
Opodatkowaniu podatkiem od środków transportowych podlegają:
1) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony i poniżej 12 ton; 2) samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej równej lub wyższej niż 12 ton; 3) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów od 3,5 tony i poniżej 12 ton; 4) ciągniki siodłowe i balastowe przystosowane do używania łącznie z naczepą lub przyczepą o dopuszczalnej masie całkowitej zespołu pojazdów równej lub wyższej niż 12 ton; 5) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą od 7 ton i poniżej 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego; 6) przyczepy i naczepy, które łącznie z pojazdem silnikowym posiadają dopuszczalną masę całkowitą równą lub wyższą niż 12 ton, z wyjątkiem związanych wyłącznie z działalnością rolniczą prowadzoną przez podatnika podatku rolnego; 7) autobusy.
Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium RP, a w przypadku nabycia środka transportowego zarejestrowanego od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty. Obowiązek podatkowy powstaje także od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został ponownie dopuszczony do ruchu po upływie czasu na jaki została wydana decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu tego pojazdu z ruchu.
Obowiązek podatkowy wygasa z końcem miesiąca, w którym środek transportowy został wyrejestrowany lub wydana została decyzja organu rejestrującego o czasowym wycofaniu pojazdu z ruchu. W przypadku zmiany właściciela środka transportowego zarejestrowanego, obowiązek podatkowy ciąży na poprzednim właścicielu do końca miesiąca, w którym nastąpiło przeniesienie własności.
|
Podstawa prawna
|
· Rozdział 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.Dz.U. z 2019r., poz. 1170 ze zm.),
· Uchwała Nr XIV/115/2019 Rady Miasta Czarnków z dnia 30 października 2019 roku w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,
·
|
Tryb odwoławczy
|
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Burmistrza Miasta Czarnkowa.
|
Druki obowiązujące od 01.07.2019r.
|
druki do pobrania
|
|