Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. X
Urząd Miasta Czarnków
Bip - Strona główna

Dane podstawowe »

Miasto

Burmistrz

Raporty o stanie gminy

Rada Miasta Czarnków

Urząd Miasta

eUrząd

Prawo

Rejestr umów »

Zamówienia publiczne

Przetargi - nieruchomości miejskie

Ogłoszenia

Ogłoszenia w jednostkach »

Nabór na wolne stanowiska urzędnicze »

Nabór na stanowiska urzędnicze w jednostkach »

Finanse i mienie

Podatki i opłaty

Jednostki Organizacyjne

Organizacje pozarządowe

Petycje

Ponowne wykorzystywanie »

Nieodpłatna pomoc prawna »

Sprawy mieszkaniowe

Oświata

Stypendia

Ochrona środowiska

Zagospodarowanie przestrzenne

Oświadczenia majątkowe »

Wybory i spisy powszechne

Ławnicy »

walidacja css walidacja html
Strona główna » Jak załatwić sprawę w urzędzie » Dodatek mieszkaniowy

Jak załatwić sprawę w urzędzie: Dodatek mieszkaniowy

 

...

Urząd Miasta Czarnków
Pl. Wolności 6
64-700 Czarnków
tel.:67/255-25-00
faks 67/255-26-77
um@czarnkow.pl 

 

KARTA USŁUGI

Nr 01/2012/DM

 

Dodatek mieszkaniowy

 

Data aktualizacji:
 25.08.2020

 

Gdzie załatwię sprawę?


Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
w Czarnkowie
ul. Browarna 6
64-700 Czarnków
tel. 67 255 85 32

  

Co przygotować?

Wniosek (wypełniony czytelnie) potwierdzony przez zarządcę lub administrację budynku oraz deklaracja o wysokości dochodów za okres pełnych trzech miesięcy kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku.

Druk wniosku oraz deklaracji jest dostępny na stronie internetowej oraz w Biurze Obsługi Klienta.

Wniosek należy udokumentować załączając:

1)  zaświadczenia członków gospodarstwa domowego potwierdzające wysokość osiąganych dochodów wypłaconych w trzech miesiącach kalendarzowych poprzedzających datę złożenia wniosku

  • pracujący – zaświadczenie z zakładu pracy wypełnione wg. udostępnionego wzoru lub inny dokument potwierdzający wysokość uzyskanych dochodów,
  • emeryci lub renciści -  odcinki + kopia decyzji ZUS (oryginał decyzji do wglądu) lub zaświadczenie z ZUS – u,
  •   bezrobotni zarejestrowani w Powiatowym Urzędzie Pracy – zaświadczenie z PUP o wysokości wypłaconych świadczeń lub ich braku,
  • osoby objęte stałą pomocą Miejskiego Ośrodka Opieki Społecznej – zaświadczenie z MOPS,
  • osoby pobierające świadczenia rodzinne lub świadczenia z funduszu alimentacyjnego – zaświadczenie z MOPS lub kopia decyzji przyznającej świadczenia (oryginał decyzji do wglądu),
  • uczniowie szkół ponadgimnazjalnych – zaświadczenie o wysokości uzyskanych stypendiów, świadczeń z tytułu praktyki zawodowej,
  • studenci – zaświadczenie z uczelni o uzyskanych stypendiach
    lub ich braku,
  • osoby utrzymujące się z pracy dorywczej – oświadczenie
    o wysokości dochodów składane w obecności urzędnika przyjmującego wniosek,
  • osoby otrzymujące alimenty – kopia wyroku sądu potwierdzającego wysokość uzyskiwanych alimentów (oryginał wyroku do wglądu), w przypadku bezskutecznej egzekucji alimentów – zaświadczenie od właściwego komornika sądu,
  • osoby prowadzące pozarolniczą działalność – zaświadczenie
    z Urzędu Skarbowego o formie opodatkowania: karta podatkowa, księga przychodów i rozchodów, zryczałtowany podatek dochodowy, oraz oświadczenie o wysokości osiąganych dochodów z prowadzenia pozarolniczej działalności składane w obecności urzędnika przyjmującego wniosek,
  • dochód z prowadzenia gospodarstwa rolnego – zaświadczenie
    z właściwego Urzędu Gminy dokumentujące wielkość gospodarstwa rolnego w ha przeliczeniowych,

2)  dokument potwierdzający tytuł prawny do zajmowanego lokalu:

  • lokale wynajmowane – umowa najmu,
  •   lokale spółdzielcze – decyzja o przydziale lokalu,
  • własnościowe w budynkach wielorodzinnych – wypis z księgi wieczystej, umowa zakupu,
  • właściciele domków jednorodzinnych – wypis z księgi wieczystej,
    akt notarialny,
  • lokale użyczone – umowa użyczenia,

3)  rozliczenie czynszu oraz innych opłat za zajmowane mieszkanie z miesiąca w którym składany jest wniosek (m. in. opłata za c.o., c.w., nieczystości stałe i płynne, wodę,  koszty eksploatacji i remontów, zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną)

4)  w przypadku gdy opłata za wodę i nieczystości jest ponoszona przez wnioskodawcę bezpośrednio do MKiW - rachunek za dostawę wody i odbiór nieczystości płynnych z miesiąca w którym składany jest wniosek,

5)  jeśli lokal nie jest wyposażony w instalację doprowadzającą energię cieplną do celów ogrzewania lub w instalację ciepłej wody – rachunek za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy.

Wnioskodawca będący właścicielem domu jednorodzinnego powinien przedłożyć:

  • zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę lub oświadczenie, potwierdzające powierzchnię użytkową, w tym łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz o wyposażenie techniczne domu,
  • rachunki za energię cieplną i wodę dostarczane do lokalu oraz rachunki za odbiór nieczystości stałych i płynnych.

Jeżeli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku inwalidzkim należy przedłożyć orzeczenie o grupie inwalidzkiej lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności oraz zaświadczenie od lekarza potwierdzające powyższy fakt.

Jeżeli w lokalu zamieszkuje osoba niepełnosprawna, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju, należy przedłożyć orzeczenie powiatowego zespołu do spraw orzekania o niepełnosprawności  potwierdzające ten fakt. 

W przypadku gdy wnioskodawca chciałby aby ryczałt na zakup opału naliczany w przypadku gdy lokal nie jest wyposażony w instalację doprowadzającą energię cieplną do celów ogrzewania lub w instalację ciepłej wody (część dodatku mieszkaniowego), był przekazywany przez Urząd Miasta Czarnków na konto zarządcy lokalu mieszkalnego dołącza do wniosku oświadczenie wg udostępnionego wzoru.

Ile, gdzie i kiedy muszę zapłacić?

Rozpatrzenie wniosku i wydanie decyzji administracyjnej nie podlega żadnym opłatom. 

Gdzie mam złożyć przygotowane dokumenty?

Stanowisko ds. dodatków mieszkaniowych

Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?

Tryb ustawowy przewiduje, że decyzja w sprawie dodatku mieszkaniowego powinna być wydana w ciągu miesiąca od dnia złożenia wniosku.

W Urzędzie Miasta Czarnków decyzję wydaje się w terminie od 7 do 14 dni, licząc od dnia złożenia wniosku.

Co zrobi urząd?

Rozpatrzenie kompletnego wniosku kończy się wydaniem decyzji administracyjnej.
W przypadku złożenia wniosku bez wymaganych dokumentów wnioskodawcę wzywa się do uzupełnienia brakujących dokumentów w terminie 7 dni.

Informacje dodatkowe

 Dodatki mieszkaniowe przysługują osobom posiadającym tytuł prawny
do zajmowanego lokalu, jeżeli średni miesięczny dochód na jednego członka gospodarstwa domowego w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o przyznanie dodatku mieszkaniowego nie przekracza 175%  kwoty najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym  i 125% kwoty najniższej emerytury w  gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku.

Za dochód uważa się wszelkie przychody po odliczeniu kosztów ich uzyskania oraz po odliczeniu składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz na ubezpieczenie chorobowe, określonych w przepisach o systemie ubezpieczeń społecznych, chyba że zostały już zaliczone do kosztów uzyskania przychodu. Do dochodu nie wlicza się świadczeń pomocy materialnej dla uczniów, dodatków dla sierot zupełnych, jednorazowych zapomóg z tytułu urodzenia się dziecka, dodatku z tytułu urodzenia dziecka, pomocy w zakresie dożywiania, zasiłków pielęgnacyjnych, zasiłków okresowych z pomocy społecznej, jednorazowych świadczeń pieniężnych i świadczeń w naturze
z pomocy społecznej, dodatku mieszkaniowego, dodatku energetycznego oraz zapomogi pieniężnej, o której mowa w przepisach o zapomodze pieniężnej dla niektórych emerytów, rencistów i osób pobierających świadczenie przedemerytalne albo zasiłek przedemerytalny w 2007 roku.

Normatywna powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego lub budynku mieszkalnego, w przeliczeniu na liczbę członków gospodarstwa domowego nie może przekraczać:

- 35 m2 – dla 1 osoby,

- 40 m2 – dla 2 osób,

- 45 m2 – dla 3 osób,

- 55 m2 – dla 4 osób,

- 65 m2 – dla 5 osób,

- 70 m2 – dla 6 osób, a w razie zamieszkiwania w lokalu mieszkalnym większej liczby osób dla każdej kolejnej osoby zwiększa się powierzchnię normatywną tego lokalu o 5m2.

Wyżej ustalone limity powierzchni normatywnej powiększa się o:

1.   30% albo

2.   50% pod warunkiem, że udział powierzchni pokoi i kuchni w powierzchni użytkowej tego lokalu nie przekracza 60%

Normatywną powierzchnię lokalu powiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszkalnym zamieszkuje osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba niepełnosprawna, jeżeli niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.

Dodatek mieszkaniowy przyznawany jest na okres sześciu miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.

Organ przyznający dodatek mieszkaniowy, odmawia przyznania dodatku mieszkaniowego, jeżeli w wyniku przeprowadzenia wywiadu środowiskowego ustali, że:

·       występuje rażąca dysproporcja między niskimi dochodami wykazanymi
w złożonej deklaracji o dochodach, a faktycznym stanem majątkowym wnioskodawcy, wskazującym, że jest on w stanie uiszczać wydatki związane z zajmowaniem lokalu mieszkalnego wykorzystując własne środki i posiadane zasoby majątkowe lub

·       faktyczna liczba wspólnie stale zamieszkujących i gospodarujących
z wnioskodawcą jest mniejsza niż wykazana w deklaracji o dochodach.

Decyzja w sprawie przyznania dodatku mieszkaniowego zostanie przesłana do wnioskodawcy oraz zarządcy budynku listem poleconym.

Podstawa prawna

·       Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 roku o dodatkach mieszkaniowych (t. j. Dz. U. z 2019 roku, poz. 2133).

·       Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 grudnia 2001 roku w sprawie dodatków mieszkaniowych (Dz. U. z 2001 r.  Nr 156 poz. 1817 ze zm.).

·       Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 roku w sprawie przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu.

·       Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t. j.  Dz. U. z 2020 roku, poz. 256 ze zm.).

·       Uchwała Nr XX/117/04 Rady Miasta Czarnków z dnia 26 lutego 2004 roku w sprawie: obniżenia wysokości wskaźników procentowych, uwzględnianych przy naliczaniu dodatków mieszkaniowych (Dziennik Urzędowy Województwa Wielkopolskiego Nr 35 poz.921 z dnia 25 marca 2004 roku).

Tryb odwoławczy

Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile
za pośrednictwem Burmistrza Miasta, w terminie 14 dni licząc od dnia doręczenia
decyzji. W powyższym terminie stronie przysługuje również możliwość zrzeczenia się prawa do wniesienia odwołania - w formie pisemnego oświadczenia. Z dniem doręczenia Burmistrzowi Miasta Czarnków oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez stronę postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna oraz podlega wykonaniu.

 

Odwołanie składa się w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Czarnków.

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej.              

 

 

Dokumenty do pobrania:
Wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego
(wprowadził: Natalia Burdajewicz 2015-02-13 13:27:42)
rozmiar pliku: 42.2Kb
Oświadczenie
(wprowadził: Natalia Burdajewicz 2015-02-13 13:27:27)
rozmiar pliku: 51.5Kb
Deklaracja o wysokości dochodów
(wprowadził: Natalia Burdajewicz 2015-02-13 13:27:09)
rozmiar pliku: 59.3Kb
pobierz darmowo: Adobe Reader | Open Office

wstecz