Urząd Miasta Czarnków Pl. Wolności 6 64-700 Czarnków tel.:67/255-25-00 faks 67/255-26-77 um@czarnkow.pl
|
KARTA USŁUGI
|
Nr 01/2011/OB{ref}
|
Elektroniczne załatwienie sprawy dowodu osobistego
|
Data aktualizacji: 14.09.2020r.
|
Gdzie załatwię sprawę?
|
Referat Obywatelski - Ewidencja Ludności, parter, pokój nr 15 Ewa Miler tel. 067 253 02 08 e-mail ewidencja@czarnkow.pl Godziny: poniedziałek 730 - 1800 w czasie pandemii do 1530 wtorek, środa, czwartek 730 - 1530 piątek 730 - 1500
|
Co przygotować?
|
-Wniosek o wydanie/ wymianę dowodu osobistego składa się w dowolnym organie gminy
- poprzez ELEKTRONICZNĄ SKRZYNKĘ PODAWCZĄ www.epuap.gov.pl - WYŁĄCZNIE osoba posiadająca ważny kwalifikowany certyfikat lub podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP
-Załącznik do wniosku o wydanie dowodu osobistego
- plik z aktualnym kolorowym zdjęciem, wykonanym w ciągu ostatnich 6 miesięcy, o wymiaracg co najmniej 1 FOTOGRAFIA kolorowa, wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed złożeniem wniosku, o wymiarach co najmniej 492 x 610 pikseli i wielkości nie przekraczająca 2,5 MB, o wymiarach 35 x 45 mm, wykonana na jednolitym jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorująca naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźne oczy, zwłaszcza źrenice i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nie przesłoniętymi włosami z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami,
DOPUSZCZA SIĘ FOTOGRAFIĘ:
- w ciemnych okularach dla osoby z wadą wzroku potwierdzoną przez orzeczenie o niepełnosprawności,
- w nakryciu głowy zgodnie z wymogami wyznawanej religii potwierdzone przez zaświadczenie wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej,
WZÓR FOTOGRAFII : https://obywatel.gov.pl/dowody-osobiste/zdjecie-do-dowodu-lub-paszportu
-Zaświadczenie o niepełnosprawności, zaświadczenie wspólnoty wyznaniowej - JEŚLI WYMAGANE - powinny być odwzorowane cyfrowo opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP ORYGINAŁ TYCH DOKUMENTÓW PRZEDKŁADA SIĘ PRZY ODBIORZE DOWODU OSOBISTEGO
-Dokument o ustanowieniu opiekunem prawnym lub kuratorem nad wnioskodawcą -JEŚLI WYMAGANE - powinny być odwzorowane cyfrowo opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP
ORYGINAŁ TYCH DOKUMENTÓW PRZEDKŁADA SIĘ PRZY ODBIORZE DOWODU OSOBISTEGO
TERMIN I SPOSÓB ZAŁATWIENIA
Wniosek składa:
- osoba pełnoletnia, posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych,
- osoba, której do ukończenia 18 roku życia pozostało nie więcej niż 30 dni,
- rodzic / opiekun prawny - dla osoby małoletniej lub osoby, której ubezwłasnowolnienie potwierdzone jest postanowieniem sądu,
- kurator - dla osoby, której ograniczenie do czynności prawnych zostało potwierdzone wyrokiem sądu
Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się:
- co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego,
- niezwłocznie w przypadku :
- zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego,
- utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza,
- zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.
Wszystkie dowody wydane przed dniem 01 marca 2015r. zachowują ważność do upływu terminów w nich określonych.
UWAGA: Zmiana adresu dokonana przed 1 marca 2015 r. skutkuje unieważnieniem dowodu osobistego po 3 miesiącach i wymaga złożenia wniosku o wydanie nowego dokumentu.
Zmiana adresu zameldowania posiadacza dowodu osobistego po 1 marca 2015r. nie stanowi podstawy do jego wymiany.
Odbiór dowodu osobistego
Dowód Osobisty odbiera się w urzędzie gminy, do którego został przesłany wniosek.
Informację czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru można uzyskać na stronie: https://www.obywatel.gov.pl/dowody-osobiste/sprawdz-czy-twoj-dowod-osobisty-jest-gotowy
Dowód odbiera :
- wnioskodawca (składający wniosek w swoim imieniu )
- rodzic / opiekun prawny / kurator - dowód wydany osobie małoletniej lub osobie ubezwłasnowolnionej (osoba powyżej 5 roku życia, której dowód dotyczy musi być obecna przy odbiorze dowodu )
DOWÓD MAŁOLETNIEGO ODBIERA TYLKO TEN RODZIC, KTÓRY PRZESŁAŁ WNIOSEK
Osoba odbierająca dowód przedkłada :
- dotychczasowy dowód osobisty (który podlega unieważnieniu w chwili odbioru ) lub dokument potwierdzający legalność pobytu osoby, która nabyła obywatelstwo polskie (który zwraca przy odbiorze dowodu osobistego ),
- jeśli były wymagane i załączono do elektronicznego wniosku oryginały dokumentów o ustanowieniu opiekunem prawnym lub kuratorem nad wnioskodawcą, zaświadczenie o niepełnosprawności, zaświadczenie wspólnoty wyznaniowej.
INFORMACJE DOTYCZĄCE UTRATY I ZNISZCZENIA DOWODU OSOBISTEGO ZNAJDUJĄ SIĘ W CZĘŚCI " Informacje dodatkowe"
Formularze wniosku dostępne są:
- w Biurze Obsługi Klienta – parter,
- w Ewidencji Ludności, parter, pok. 15
- oraz poniżej pod kartą usług
|
Ile, gdzie i kiedy muszę zapłacić?
|
Nie podlega opłacie skarbowej
|
Gdzie mam złożyć przygotowane dokumenty?
|
Elektroniczną skrzynkę podawczą www.epuap.gov.pl
|
Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?
|
Czas oczekiwania na dowód osobisty - 1 miesiąc
|
Co zrobi urząd?
|
Urząd przyjmie wniosek wraz z niezbędnymi załącznikami, wprowadzi dane do systemu, sprawdzi poprawność danych, prześle wniosek do Centrum Personalizacji Dokumentów . Dowód osobisty zostanie wydany po wyprodukowaniu i dostarczeniu dokumentu do Urzędu
|
Informacje dodatkowe
|
UTRATA / USZKODZENIE DOWODU OSOBISTEGO
Utratę lub uszkodzenie dowodu zgłasza niezwłocznie osobiście lub drogą elektroniczną:
- posiadacz dowodu osobistego,
- rodzic / opiekun prawny / kurator w imieniu osoby nie posiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych,
Utratę lub uszkodzenie dowodu można zgłosić na elektronicznym formularzu utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego korzystając ze strony epuap.gov.pl TYLKO w organie gminy, który wydał dowód osobisty
Uszkodzony dowód osobisty należy przekazać do właściwego urzędu osobiście lub pocztą.
Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na ŻĄDANIE, NIEODPŁATNIE.
Zaświadczenie ważne jest do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej niż przez 2 miesiące.
POZOSTAŁE INFORMACJE
- Dowód osobisty jest dokumentem stwierdzającym tożsamość i obywatelstwo polskie osoby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz innych państw członkowskich Unii Europejskiej, państw Europejskiego Obszaru Gospodarczego nie należących do Unii Europejskiej oraz państw nie będących stronami umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym, których obywatele mogą korzystać ze swobody przepływu osób na podstawie umów zawartych przez te państwa ze Wspólnotą Europejską i jej państwami członkowskimi oraz na podstawie jednostronnych decyzji innych państw, uznających ten dokument za wystarczający do przekraczania ich granic.
- Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej. Pełnoletni obywatel Rzeczypospolitej Polskiej zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać ważny dowód osobisty.
- Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat, wydany osobie, która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego.
- WARSTWA ELEKTRONICZNA Warstwa elektroniczne zawiera wszystkie dane, które znajduja się w warstwie graficznej i dodatkowo certyfikaty: (1) potwierdzenia obecności, (2) identyfikacji i uwierzytelnienia oraz (3) podpisu osobistego, które w przyszłości słuzyć będą w usługach e-administracji. Cerrtfikat (1) aktywowany jest w każdym dowodzie, certyfikat (2) i (3) aktywne będą jesli posiadacz dowodu wyrazi na to zgodę i nadane im zostana indywidualne numery PIN. Numery PIN nadaje posiadacz dowodu osobistego tzn. osoba, której dane są zamieszczone w dowodzie osobistym. Certyfikat podpisu osobistego dla osoby powyżej 13 roku zycia zaktywizuje sie dopiero po uzyskaniu pełnoletności. Można to zrobic przy odbiorze dowodu osobistego lub w dowolnym czasie w dowolnym urzędzie gminy bądż poprzez aplikację na www.gov.pl/web/mswia/bip (htttp://www.gov.pl/web/mswia/bip). Kod PUK, który otrzymuje sie przy odbiorze dowodu osobistego lub później posłuzy do odblokowania kodów PIN po trzykrotnym błędnym wprowadzeniu.
|
Podstawa prawna
|
- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010r. o dowodach osobistych;
- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2015 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu ;
- rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dn. 26 .02.2019r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego;
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 Nr 14, poz. 92 z późn. zm. ),
- Ustawa o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2002 nr 144, poz. 1204 ),
|
Tryb odwoławczy
|
Nie przysługuje.
|
|
Obowiązek informacyjny
Klauzula informacyjna dot. przetwarzania danych osobowych na podstawie obowiązku prawnego ciążącego na administratorze (przetwarzanie w związku z ustawą z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych)
TOŻSAMOŚĆ ADMINISTRATORA
Administratorami są:
1. Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-060) przy ul. Królewskiej 27 - odpowiada za utrzymanie i rozwój rejestru.
2. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, mający siedzibę w Warszawie (02-591) przy ul. Stefana Batorego 5 - odpowiada za kształtowanie jednolitej polityki w zakresie realizacji obowiązków określonych w ustawie oraz personalizację dowodów osobistych.
3. Burmistrz Miasta Czarnków, mający siedzibę w Czarnkowie (64-700), Plac Wolności 6 - w zakresie danych przetwarzanych w dokumentacji papierowej i innych zbiorach danych prowadzonych przez organ wydający dowód osobisty.
DANE KONTAKTOWE ADMINISTRATORA
Z administratorem - Ministrem Cyfryzacji można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@mc.gov.pl, formularz kontaktowy pod adresem https://www.gov.pl/cyfryzacja/kontakt, lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem - Ministrem Spraw Wewnętrznych i Administracji można się skontaktować pisemnie na adres siedziby administratora.
Z administratorem – Burmistrzem Miasta Czarnków można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@czarnkow.pl lub pisemnie na adres: Plac Wolności 6, 64-700 Czarnków.
DANE KONTAKTOWE INSPEKTORA OCHRONY DANYCH
Administrator - Minister Cyfryzacji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@mc.gov.pl, lub pisemnie na adres siedziby administratora. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
Administrator - Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@mswia.gov.pl lub pisemnie na adres siedziby administratora.
Administrator – Burmistrz Miasta Czarnków - wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani / Pan skontaktować poprzez e-mail: iod@czarnkow.pl lub pisemnie na adres: Plac Wolności 6, 64-700 Czarnków.
Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.
CELE PRZETWARZANIA I PODSTAWA PRAWNA
Pani / Pana dane będą przetwarzane w celu:
- wydania Pani / Panu dowodu osobistego.
- unieważnienia Pani / Pana dowodu osobistego z powodu:
- zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,
- zmiany danych zawartych w dowodzie,
- upływu terminu ważności dowodu,
- utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu.
- uzyskania przez Panią / Pana zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych.
Pani / Pana dane będą przetwarzane przez Burmistrza Miasta Czarnków w celu:
- wydania Pani / Panu dowodu osobistego.
- unieważnienia Pani / Pana dowodu osobistego z powodu:
- zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu,
- zmiany danych zawartych w dowodzie,
- upływu terminu ważności dowodu,
- utraty obywatelstwa polskiego lub zgonu,
- zmiany wizerunku twarzy,
- braku warstwy elektronicznej
- uzyskania przez Panią / Pana zaświadczenia o danych własnych zgromadzonych w Rejestrze Dowodów Osobistych.
- Ustalenia przez Panią/Pana, jako posiadacza dowodu osobistego, kodów dla każdego z certyfikatów tj.:
- certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia wraz z danymi umożliwiającymi identyfikację i uwierzytelnienie,
- certyfikatu podpisu osobistego wraz z danymi do składania podpisu,
- Zmiany wcześniej ustalonych kodów dla każdego z certyfikatów, o których mowa powyżej,
- Odblokowania certyfikatu przy użyciu kodu odblokowującego, który wydany został przy odbiorze dowodu osobistego, w przypadku zablokowania kodu dla certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikatu podpisu osobistego,
- Przekazania Pani/Panu zabezpieczonego dokumentu z kodem PUK przy odbiorze dowodu osobistego w siedzibie organu gminy lub w każdym czasie po odbiorze dowodu osobistego,
- Przywrócenia możliwości korzystania z certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub podpisu osobistego w siedzibie organu dowolnej gminy w przypadku utraty kodu PUK,
- Zgłoszeni4e przez Panią/Pana zawieszenia lub cofnięcia zawieszenia certyfikatów zamieszczonych w warstwie elektronicznej dowodu osobistego.
Pani / Pana dane będą przetwarzane na podstawie przepisów ustawy o dowodach osobistych.
DBIORCY DANYCH
W celu sporządzenia dowodu osobistego Pani / Pana dane osobowe będą przekazywane do Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA.
Ponadto dane mogą być udostępniane zgodnie z przepisami ustawy o dowodach osobistych następującym podmiotom:
- organom prokuratury,
- organom Policji,
- Komendantowi Głównemu Straży Granicznej
- Komendantowi Straży Marszałkowskiej,
- Szefowi Służby Kontrwywiadu Wojskowego,
- Szefowi Służby Wywiadu Wojskowego,
- organom Krajowej Administracji Skarbowej
- Komendantowi Głównemu Żandarmerii Wojskowej,
- Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego,
- Szefowi Agencji Wywiadu,
- Szefowi Centralnego Biuru Antykorupcyjnemu,
- Szefowi Krajowego Centrum Informacji Kryminalnych
- ministrowi właściwemu ds. finansów publicznych
- Ministrowi Sprawiedliwości
- organom informacji finansowej
- innym podmiotom, jeżeli wykażą interes prawny w otrzymaniu danych.
Odbiorcami danych przetwarzanych przez Burmistrza Miasta Czarnków są również:
- Technika IT Sp. z o.o. (ul. Toszewska 2, 44-100 Gliwice) w zakresie niezbędnym do serwisowania systemu PB_Ewid_2.
- Centrum Personalizacji Dokumentów MSWiA w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy.
PRZEKAZANIE DANYCH OSOBOWYCH DO PAŃSTWA TRZECIEGO LUB ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWEJ
Pani / Pana dane dotyczące utraconego dowodu osobistego (skradzionego lub zagubionego) będą przekazywane do Systemu Informacyjnego Schengen II na podstawie ustawy o udziale Rzeczypospolitej Polskiej w Systemie Informacyjnym Schengen oraz Wizowym Systemie Informacyjnym. Dane będą przekazywane za pośrednictwem Krajowego Systemu Informatycznego prowadzonego przez Komendanta Głównego Policji.
OKRES PRZECHOWYWANIA DANYCH
Dane w Rejestrze Dowodów Osobistych będą przetwarzane bezterminowo.
Dane będą przechowywane przez Burmistrza Miasta Czarnków przez 10 lat, przy czym dokumentacja dotycząca dowodów osobistych wydanych w okresie do 1979r. (włącznie) – bezterminowo, a wydanych w okresie od 1980 do 2010 – przez 50 lat.
Dokumentacja związania z udostępnianiem danych i wydawaniem zaświadczeń dot. wydanych dowodów osobistych będzie przechowywana przez 5 lat.
PRAWA PODMIOTÓW DANYCH
Przysługuje Pani / Panu prawo dostępu do Pani / Pana danych oraz prawo żądania ich sprostowania, a także danych osób, nad którymi sprawowana jest prawna opieka, np. danych dzieci.
PRAWO WNIESIENIA SKARGI DO ORGANU NADZORCZEGO
Przysługuje Pani / Panu również prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych w państwie członkowskim Pani / Pana zwykłego pobytu, miejsca pracy lub miejsca popełnienia domniemanego naruszenia.
ŹRÓDŁO POCHODZENIA DANYCH OSOBOWYCH
Pani / Pana dane do Rejestru Dowodów Osobistych wprowadzane są przez następujące organy:
- organ gminy, który wydaje lub unieważnia dowód osobisty,
- ministra właściwego do spraw wewnętrznych, który personalizuje dowód osobisty.
INFORMACJA O DOWOLNOŚCI LUB OBOWIĄZKU PODANIA DANYCH Obowiązek podania danych osobowych wynika z ustawy o dowodach osobistych.
Osoba, która uchyla się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu osobistego, zatrzymuje bez podstawy prawnej cudzy dowód osobisty lub nie zwraca dowodu osobistego w razie utraty obywatelstwa polskiego, podlega karze grzywny.