Urząd Miasta Czarnków Pl. Wolności 6 64-700 Czarnków tel.:67/255-25-00 faks 67/255-26-77 um@czarnkow.pl
|
KARTA USŁUGI
|
Nr 01/2011/{ref}
|
Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych
|
Data aktualizacji: 20.11.2020 r.
|
Gdzie załatwię sprawę?
|
Ewidencja Działalności Gospodarczej, parter, pok. 8
Elżbieta Nowak tel.67 253 02 27, e-mail: ewidgosp@czarnkow.pl
Godziny pracy: poniedziałek 730- 1800 (w czasie pandemii od 7.30 do 15.30) wtorek, środa, czwartek 730 - 1530 piątek 730- 1500
|
Co przygotować?
|
Wypełniony formularz wniosku, zawierający informacje dotyczące warunków ustawowych i określonych w uchwałach Rady Miasta Czarnków.
Do wniosku należy dołączyć następujące dokumenty:
1) dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do lokalu, stanowiącego punkt sprzedaży napojów alkoholowych,
2) pisemną zgodę właściciela, użytkownika, zarządcy lub administratora budynku, jeżeli punkt sprzedaży będzie zlokalizowany w budynku mieszkalnym wielorodzinnym,
3) decyzję właściwego państwowego powiatowego inspektora sanitarnego o zatwierdzeniu zakładu (lokalu),
4) w przypadku prowadzenia działności na podstawie umowy spółki cywilnej wymagane sa podpisy wszystkich wspólników
Przy odbiorze zezwolenia:
· dowód wniesienia stosownej opłaty za korzystanie z zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych,
· dowód osobisty lub inny dokument ze zdjęciem, potwierdzający tożsamość osoby,
Formularze wniosku dostępne są:
· w Biurze Obsługi Klienta – parter,
· w Ewidencji Działalności Gospodarczej, stanowisko otwarte na parterze urzędu,
· na stronie internetowej www.bip.czarnkow.pl
|
Ile, gdzie i kiedy muszę zapłacić?
|
· opłatę za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wnosi sie na rachunek lub do kasy Urzędu Miasta, przed wydaniem zezwolenia,
· roczna oplata obowiązująca przedsiębiorców rozpoczynających działalność związaną ze sprzedażą napojów alkoholowych wynosi:
o 525,00zł- za sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości do 4,5% alkoholu oraz piwa,
o 525,00zł-za sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa),
o 2100,00zł- za sprzedaż napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu,
· w roku nabycia lub utraty ważności zezwolenia, opłaty dokonuje sie w wysokości proporcjonalnej do okresu ważności zezwolenia,
· opłata wnoszona jest w każdym roku kalendarzowym objętym zezwoleniem, w trzech równych ratach w terminach do 31 stycznia, 31 maja i 30 września danego roku kalendarzowego lub jednorazowo w terminie do 31 stycznia danego roku kalendarzowego,
· opłata obowiązująca przedsiębiorców prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych w punkcie sprzedaży, w którym roczna wartość sprzedaży w roku poprzednim przekroczyła:
37500,00zł- dla napojów alkoholowych o zawartości do 4,5 % alkoholu oraz piwa- w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
· 37500,00zł- dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 4,5% do 18% alkoholu (z wyjątkiem piwa)- w wysokości 1,4% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
· 77000,00zł- dla napojów alkoholowych o zawartości powyżej 18% alkoholu- w wysokości 2,7% ogólnej wartości sprzedaży tych napojów w roku poprzednim,
Opłata płatna gotówką w kasie Urzędu lub przelewem na rachunek Urzędu Miasta: – nr konta: 22 1020 3903 0000 1402 0046 2747
Wniosek o wydanie zezwolenia oraz załączniki do wniosku nie podlegają opłacie .
|
Gdzie mam złożyć przygotowane dokumenty?
|
Miejsce złożenia dokumentów: parter, pok. 8, Ewidencja Działalności Gospodarczej
|
Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?
|
Rozpatrzenie sprawy, wydanie zezwolenia lub odmowa, następuje w ciągu miesiąca od daty wpływu wniosku.
|
Co zrobi urząd?
|
Wniosek wraz z wymaganymi dokumentami opiniowany jest przez Miejską Komisję Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. W przypadku udzielenia zezwolenia wnioskodawca odbiera decyzję osobiście oraz opłaca stosowną opłatę, w zależności od rodzaju zezwolenia.
Warunkiem prowadzenia sprzedaży napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia w miejscu lub poza miejscem sprzedaży jest:
· posiadanie zezwolenia wydanego przez Burmistrza Miasta Czarnkowa,
· wniesienie opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych w ustawowo określonych wysokościach i terminach,
· zaopatrywanie się w napoje alkoholowe u producentów i przedsiębiorców posiadających odpowiednie zezwolenie na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych,
· posiadanie tytułu prawnego do korzystania z lokalu stanowiącego punkt sprzedaży,
· wykonywanie działalności gospodarczej w zakresie objętym zezwoleniem tylko przez przedsiębiorcę w nim oznaczonego i wyłącznie w miejscu wymienionym w zezwoleniu,
· zgłaszanie organowi zezwalającemu zmian stanu faktycznego i prawnego, w stosunku do danych zawartych w zezwoleniu, w terminie 14 dni od dnia powstania zmiany.
Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych wydaje się na okres do 10 lat dla punktu detalicznego oraz dla punktu gastronomicznego .
|
Informacje dodatkowe
|
Zezwolenie cofa się w przypadku;
1) nieprzestrzegania określonych w ustawie zasad sprzedaży napojów alkoholowych, w szczególności:
· sprzedaży i podawania alkoholu osobom nieletnim, nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw,
· sprzedaży i podawania napojów alkoholowych z naruszeniem zakazów określonych w art.14 ust.3 i 4,
2) powtarzającego się co najmniej dwukrotnie w okresie 6 miesięcy, w miejscu sprzedaży lub najbliższej okolicy, zakłócania porządku publicznego w związku ze sprzedażą napojów alkoholowych przez dany punkt sprzedaży, gdy prowadzący ten punkt nie powiadamia organów powołanych do ochrony porządku publicznego,
3) wprowadzenia do sprzedaży napojów alkoholowych pochodzących z nielegalnych źródeł;
4) przedstawienia fałszywych danych w oświadczeniu o wartości sprzedaży napojów alkoholowych,
5) popełnienia przestępstwa w celu osiągnięcia korzyści majątkowej przez osobę odpowiedzialną za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie,
6) orzeczenia wobec przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną albo osoby odpowiedzialnej za działalność przedsiębiorcy posiadającego zezwolenie zakazu prowadzenia działalności gospodarczej objętej zezwoleniem.
Przedsiębiorca, któremu cofnięto zezwolenie może wystąpić z wnioskiem o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 3 lat od wydania decyzji o jego cofnięciu.
Zezwolenie wygasa w przypadku:
· likwidacji punktu sprzedaży,
· upływu terminu ważności zezwolenia,
· zmiany rodzaju działalności punktu sprzedaży,
· zmiany składu osobowego wspólników spółki cywilnej,
· niezłożenia oświadczenia o wartości sprzedaży poszczególnych rodzajów napojów alkoholowych w roku poprzednim do dnia 31 STYCZNIA lub nie dokonania opłaty w ustawowo określonych wysokościach i terminach ( w tym wypadku przedsiębiorca, którego zezwolenie wygasło może wystąpić o ponowne wydanie zezwolenia nie wcześniej niż po upływie 6 miesięcy od dnia wydania decyzji o wygaśnięciu zezwolenia).
|
Podstawa prawna
|
· Ustawa z dnia 26.10.1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz. U. z 2019 poz. 2277 ze zm.).
· Uchwała Nr LI/312/2018 Rady Miasta Czarnków z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie ustalenia maksymalnej liczby zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych oraz zasad usytuowania miejsc sprzedaży napojów alkoholowych na terenie miasta Czarnkowa.
|
Tryb odwoławczy
|
Od decyzji stronie przysługuje odwołanie do Kolegium Odwoławczego w Pile. Odwołanie należy złożyć w terminie 14 dni od daty doręczenia decyzji za pośrednictwem Burmistrza Miasta Czarnkowa. Odwołanie należy złożyć w Biurze Obsługi Klienta Urzędu Miasta Czarnków.
|
|