Urząd Miasta Czarnków Pl. Wolności 6 64-700 Czarnków tel.:67/255-25-00 faks 67/255-26-77 um@czarnkow.pl
|
KARTA USŁUGI
|
OR.0143.6.2012
|
Opłata od posiadania psów
|
Data aktualizacji: 28.09.2020 r.
|
Gdzie załatwię sprawę?
|
Referat Finansowy, II piętro, pokój 218 Stanowisko ds podatków i opłat lokalnych, tel. 67 253 02 02, podatek2@czarnkow.pl Godziny pracy: poniedziałek 7:30 - 15:30 wtorek, środa, czwartek 7:30 - 15:30 piątek 7:30 - 15:30
|
Co przygotować?
|
W celu zarejestrowania bądź wyrejestrowania psa należy:
- złożyć oświadczenie o nabyciu bądź utracie psa (wzór zamieściliśmy poniżej),
- okazać do wglądu oryginał zaświadczenia od weterynarza
w przypadku śmierci psa,
- okazać do wglądu oryginał zaświadczenia w przypadku nabycia psa ze schroniska dla bezdomnych zwierząt.
Ubiegając się o ulgę podatkową (umorzenie zaległości, rozłożenie na raty, odroczenie terminu płatności) należy złożyć wniosek, który powinien zawierać następujące elementy:
- imię i nazwisko, adres zamieszkania wnioskodawcy;
- treść żądania, stanowiącego przedmiot wniosku (wskazanie rodzaju ulg podatkowej), a w przypadku wniosku o rozłożenie na raty zapłaty podatku/ zaległości podatkowej podatnik powinien zaproponować wysokość rat i terminy spłaty. Oprócz elementów formalnych wniosek powinien wskazywać celowość udzielenia ulgi- ważny interes podatnika lub interes publiczny.
Wniosek może być sporządzony samodzielnie przez klienta lub wg wzoru dostępnego w załączeniu (wniosek o umorzenie). Do wniosku należy załączyć oświadczenie o stanie rodzinnym i majątkowym (wzór w załączeniu) wraz z dokumentami potwierdzającymi dochody wszystkich członków rodziny pozostających we wspólnym gospodarstwie domowym oraz wydatki związane z utrzymaniem rodziny.
|
Ile, gdzie i kiedy muszę zapłacić?
|
W 2020 r. opłata od posiadania psów wynosi 64 zł od jednego psa.
Pobór opłaty dokonywany jest przez inkasentów imiennie określonych w uchwale wskazanej poniżej.
Opłata płatna jest bez wezwania do 15 kwietnia roku podatkowego. W przypadku nabycia psa po tym terminie, opłatę należy uiścić nie później niż w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego (np. za psa nabytego w dniu 20 maja należy uiścić opłatę do 15 lipca danego roku, czyli do 15 dnia miesiąca następnego kwartału od dnia nabycia).
Jeżeli właściciel psa wszedł w jego posiadania w trakcie roku, stawkę opłaty ustala się proporcjonalnie do liczby kwartałów, w których istniał obowiązek podatkowy. Obowiązek podatkowy powstaje 1 dnia kwartału następującego po kwartale, w którym nastąpiło wejście w posiadanie psa.
Obowiązek uiszczenia opłaty wygasa z końcem kwartału, w którym zgłoszono w urzędzie utratę psa.
Wpłaty można także dokonać:
1) na rachunek bankowy: PKO Bank Polski 22 1020 3903 0000 1402 0046 2747
W dowodzie wpłaty należy dopisać imię i nazwisko podatnika oraz dopisek "opłata od posiadania psów".
2) w kasie Urzędu Miasta Czarnków.
Kasy znajdują się na parterze Ratusza i czynne są w następujących godzinach:
poniedziałek 8:00-14:30, wtorek-czwartek 8:00-14:30, piątek 8:00-14:00.
|
Gdzie mam złożyć przygotowane dokumenty?
|
Dokumenty można złożyć w Biurze Obsługi Klienta- parter Urzędu Miasta Czarnków lub w Referacie Finansowym, stanowisko ds podatków i opłat lokalnych, II piętro, pok. 218
|
Ile trwa załatwienie sprawy w urzędzie?
|
Zgodnie z Ordynacją podatkową załatwienie sprawy wymagającej przeprowadzenia postępowania dowodowego następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w ciągu miesiąca, a sprawy szczególnie skomplikowanej- nie później niż w ciągu 2 miesięcy.
Zarejestrowanie lub wyrejestrowanie psa po złożeniu oświadczenia na stanowisku ds podatków i opłat lokalnych w naszym urzędzie następuje zwykle od ręki.
|
Co zrobi urząd?
|
Po otrzymaniu oświadczenia o nabyciu psa urząd wydaje nr identyfikacyjny psa, ustala stawkę roczną oraz termin płatności opłaty, który uzależniony jest od dnia nabycia. W przypadku uzyskania informacji o utracie psa następuje zmniejszenie wymiaru opłaty od posiadania psów.
|
Informacje dodatkowe
|
Z mocy ustawy opłaty od posiadania psów nie pobiera się od:
1) członków personelu przedstawicielstw dyplomatycznych i urzędów konsularnych oraz innych osób zrównanych z nimi na podstawie ustaw, umów lub zwyczajów międzynarodowych, jeżeli nie są obywatelami polskimi i nie mają miejsca stałego pobytu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej- pod warunkiem wzajemności,
2) osób zaliczonych do znacznego stopnia niepełnosprawności w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych- z tytułu posiadania jednego psa,
3) osób niepełnosprawnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych - z tytułu posiadania psa asystującego,
4) osób w wieku powyżej 65 lat prowadzących samodzielnie gospodarstwo domowe - z tytułu posiadania jednego psa,
5) podatników podatku rolnego od gospodarstw rolnych- z tytułu posiadania nie więcej niż dwóch psów.
Zgodnie z § 4 uchwały Rady Miasta Czarnków zwalnia się z opłaty posiadanie psów nabytych ze schroniska dla bezdomnych zwierząt.
Nabycie psa ze schroniska należy udokumentować zaświadczeniem, które wydaje schronisko.
W celu zgłoszenia innych uprawnień do skorzystania z ww. zwolnień należy złożyć w urzędzie oświadczenie w tej sprawie.
|
Podstawa prawna
|
· Art. 18a ustawy z dnia 12 stycznia 1991r. o podatkach i opłatach lokalnych (t.j.Dz.U. z 2019r., poz. 1170 ze zm.),
· Uchwała nr XIV/114/2019 Rady Miasta Czarnków z dnia 30 oaździernika 2019 roku w sprawie opłaty od posiadania psów,
· Art. 67 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j.Dz.U. z 2020, poz. 1325 ze zm.)
|
Tryb odwoławczy
|
Od decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Pile, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia. Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Burmistrza Miasta Czarnków. Należy je złożyć w Biurze Obsługi Klienta lub przesłać pocztą na adres urzędu.
|
|