Burmistrz kieruje urzędem na zasadzie jednoosobowego kierownictwa, ponosząc odpowiedzialność za wyniki pracy oraz zapewnia warunki praworządnego i efektywnego funkcjonowania urzędu.
Burmistrz obejmuje bezpośrednim nadzorem:
1) wykonywanie uchwał rady;
2) budżet i finanse miasta;
3) planowanie rozwoju miasta;
4) obsługę przedsiębiorców;
5) zagospodarowanie przestrzenne miasta;
6) gospodarkę nieruchomościami;
7) sprawy oświaty i wychowania;
8) sprawy sportu, turystyki i rekreacji;
9) promocję;
10) ochronę informacji niejawnych;
11) sprawy obronne, zarządzanie kryzysowe;
12) sprawy wynikające z prawa o aktach stanu cywilnego;
13) system kontroli zarządczej w rozumieniu przepisów o finansach publicznych;
14) funkcjonowanie Straży Miejskiej.
Burmistrz wykonuje funkcję zgromadzenia wspólników w jednoosobowych spółkach miasta i reprezentuje miasto w spółkach z udziałem miasta.
Burmistrz kieruje pracą urzędu przy pomocy zastępcy burmistrza, sekretarza i skarbnika, którzy odpowiadają przed nim za wykonywanie swoich zadań.
Burmistrz nadzoruje pracę:
1) Referatu Spraw Obywatelskich, Urzędu Stanu Cywilnego
4) Referatu Gospodarki Nieruchomościami
5) samodzielnych stanowisk:
b) ds. kontroli
c) ds. zagospodarowania przestrzennego
d) ds. promocji i współpracy zagranicznej
e) ds. działalności gospodarczej.
W czasie nieobecności burmistrza jego obowiązki pełni zastępca burmistrza.